Varje måndag har vi gemensamt klassråd och varje vecka sätter eleverna upp ett mål för veckan. Tidigare veckor har det bland annat varit arbetsro, samarbete och fokus som vi jobba extra med. Denna vecka ville eleverna att målet skulle vara "pauser". Som ni vet jobbar vi mycket med att ta pauser och då oftast i form av rörelsepauser. Vad vi gör kan variera men det kan vara allt ifrån 20 burpees till 100 upphopp. Vi får upp pulsen, en liten paus och kan sen fortsätta fokusera på det vi jobbar med.
Igår introducerade vi ett kort med 12 rutor där varje innehöll en aktivitet man kunde få göra som individuell paus. Vi vet att för många elever räcker det inte med våra gemensamma pauser utan man behöver kanske en extra paus ibland, då kan man ta hjälp av kortet. Kortet ser ut såhär:
Kort sagt så kan en elev, när den vill under en lektion, fråga oss om den får ta en egen paus. Om den får ett jakande svar så går den ut, oftast i kapprummet, utför någon form av aktivitet och kommer sedan in igen. Utifrån kortet pratade vi om antal repetitioner och förslag på fler övningar. Eleverna var mycket positiva och det här är ännu ett steg mot att få in mer rörelse i vår skoldag och få elever som orkar mer och har bättre koncentration.
Igår introducerade vi ett kort med 12 rutor där varje innehöll en aktivitet man kunde få göra som individuell paus. Vi vet att för många elever räcker det inte med våra gemensamma pauser utan man behöver kanske en extra paus ibland, då kan man ta hjälp av kortet. Kortet ser ut såhär:
Kort sagt så kan en elev, när den vill under en lektion, fråga oss om den får ta en egen paus. Om den får ett jakande svar så går den ut, oftast i kapprummet, utför någon form av aktivitet och kommer sedan in igen. Utifrån kortet pratade vi om antal repetitioner och förslag på fler övningar. Eleverna var mycket positiva och det här är ännu ett steg mot att få in mer rörelse i vår skoldag och få elever som orkar mer och har bättre koncentration.