Fortsätt till huvudinnehåll

Mitt perfekta liv

Idag har vi sett ett avsnitt av "Mitt perfekta liv". En serie på gjord av SVT och som de beskriver så här:

"Youtube-generationen mår sämre och sämre. På ytan ser livet perfekt ut. Men bakom framgångarna finns en annan sida. Fyra framgångsrika vloggarna Sabina Decireé, Joakim Kvist, Felicia Bergström och Jimmie Star möts för att prata om vad som finns bakom fasaden."

I samband med avsnittet lyfte vi begreppet psykisk ohälsa och diskuterade kring det.
- Hur påverkade blir vi egentligen av det vi ser på t.ex. Instagram?
-Är det bra att youtubers inte bara visar upp sina "perfekta" liv utan också visar att det finns en annan sida?
- Om jag har en kompis som mår dåligt, hur kan jag tänka och vad kan jag göra om jag är riktigt orolig för min kompis?
- Vad kan man göra om man själv mår dåligt och till vem kan man vända sig?


Bra diskussioner men samtidigt mycket att bita i och många tankar, frågor och funderingar som kan uppkomma i efterhand och därför vill vi uppmärksamma er på vad vi pratat om.

Populära inlägg i den här bloggen

Vi i femman

Onsdag den 7/11 kommer vi att delta i Vi i Femman. Vi i femman har en sida där man kan få svar på frågor, göra quiz eller få tips från tidigare vinnare.  https://sverigesradio.se/viifemman Vi lägger också upp två powerpointpresentationer som vi fått från en grupp från Facebook. Där finns olika saker man kan träna på om man vill.

Gympa-bingo

Här kommer ett gympa-bingo som ni gärna får prova att göra under höstlovet nästa vecka.

Sommarutmaningen

Nu har det börjat komma in några bokrecensioner. Så himla kul att läsa vad ni tycker om böckerna. Bra jobbat! :)