Fortsätt till huvudinnehåll

Samtal och diskussion med eleverna.

Hej! Idag på morgonen kände vi att bägaren rann över då vi kom in i kapprummet och hittade ett av torkskåpen trasigt. Någon/några hade rivit ut frigoliten som sitter i dörren och sedan förstört den så att det låg frigolit i hela kapprummet. Detta var en händelse som ingen av 6orna var inblandad i men vi kände att det var dags att samtala med dem om förstörelse, arbetsro och att ta andras saker. Detta efter att vi under en tid märkt en trend hos eleverna att de förstör pennor, linjaler, blommor och annat samt att de även brutit sig in i våra låsta skåp och tagit godis/pennor/sudd. Vidare har även arbetsron varit väldigt negativt påverkad och det har inte hittills fungerat att samtala med enskilda elever samt med tillsägelser. Vi har lagt märke till att arbetsron är mest påverkad när det är andra lärare än vi (Therese och Monica) i klassrummet, samt när det är vikarier i klassen.

Vi hade ett långt och bra samtal under första lektionen med båda sexorna där vi tog upp just de tre sakerna: arbetsro, förstörelse och att ta andras saker. Vi pratade om rätt och fel och bad eleverna att diskutera två och två om hur vi skulle få skutan att vända nu. De saker vi kom fram till finns längre ner i inlägget och vi tycker att vi hade ett riktigt bra samtal med eleverna. Efter samtalet har vi haft en riktigt bra dag med fullt fokus! :)

Detta gäller såklart inte alla elever men vi tyckte att det var viktigt att alla var med, fick informationen och var delaktig i diskussionen. Ni får gärna prata med era barn hemma. Har ni några funderingar eller synpunkter får ni gärna höra av er till oss via mejl.

De saker vi kom överens om idag: 
Arbetsro:  
Skicka ut de som stör efter 3 varningar: eleven ska lyssna och sätta sig i soffan utanför klassrummet efter tre varningar.
Koncentrera sig på sitt eget arbete.  
Var tyst när det krävs. 
Räcka upp handen och vänta på sin tur. 
Lyssna på vikarien och arbetar med det vikarien säger att man ska göra och var man ska vara. 
Sitter på sin egen plats vid vikarie, frågar oss om man vill gå ut på andra lektioner. 
Behandla vikarien som en “vanlig” lärare oavsett vem det är.  
Samma regler och överenskommelser gäller alltid.   

Förstörelse: 
Ersätta/mejl hem vid förstörelse av saker tex pennor, linjaler eller andra saker. 
Mejlar hem vid första tillfället.
Var alltid ute på rasten för att minska risken för förstörelse eller annat i kapprummen.  

Ta andras saker:  
Rör inte andras saker - varken i kapprum, klassrum eller andra ställen. 

Populära inlägg i den här bloggen

Vi i femman

Onsdag den 7/11 kommer vi att delta i Vi i Femman. Vi i femman har en sida där man kan få svar på frågor, göra quiz eller få tips från tidigare vinnare.  https://sverigesradio.se/viifemman Vi lägger också upp två powerpointpresentationer som vi fått från en grupp från Facebook. Där finns olika saker man kan träna på om man vill.

Gympa-bingo

Här kommer ett gympa-bingo som ni gärna får prova att göra under höstlovet nästa vecka.

Sommarutmaningen

Nu har det börjat komma in några bokrecensioner. Så himla kul att läsa vad ni tycker om böckerna. Bra jobbat! :)