Hej! Jag tänkte uppdatera er på vad undervisningen i svenska och engelska i stora drag kommer att innehålla under en del av vårterminen. Detta för att många av er har efterfrågat och är nyfikna på vad era barn gör i skolan, samt för att ni ska kunna samtala hemma om det arbete vi gör. :)
Engelska: Vi kommer att köra igång med en engelskaläxa per vecka med start redan nu. Jag kommer att lägga ut läxan varje vecka här på bloggen och eleverna kommer sedan antingen få ett förhör eller visa sina kunskaper på annat sätt.
- Magic door: skrivuppgift där eleverna skriver en egen kapitelbok med angivna instruktioner på vad varje kapitel ska innehålla. Mycket av det vi övar på genom läxorna kommer att vara med i detta projekt. Vi startar upp detta arbete så fort eleverna har fått sina datorer för att underlätta skrivandet med hjälp av datorn. Detta arbete görs enskilt.
- The boy in the dress: Vi påbörjade innan jul med ett läsprojekt i engelska där eleverna valt om de vill läsa i par eller ensam. Boken vi läser heter "The boy in the dress" och eleverna skriver sammanfattningar efter varje kapitel för att kunna ta hjälp av sina anteckningar när boken är utläst inför slutuppgiften. Slutuppgiften kommer att innefatta en redovisning där eleverna i grupp bland annat berättar om boken.
- Högtider: Efter två stora projekt följer ett lite mindre arbete där eleverna ska välja en engelsk högtid och jämföra den med den svenska varianten. Till detta kommer eleverna att använda datorn för att skriva och söka fakta om olika högtider. Detta arbete görs i lärpar.
Svenska: På tisdag startar vi upp den riktiga undervisningen i svenska och vi börjar med en repetition av de olika texttyperna med fokus på instruerande texter. Eleverna har gått igenom alla texttyper minst en gång under år 4-6 och kan behöva en liten repetition innan de skriftliga nationella proven kör igång. Den 3/2 och den 5/2 kommer både 6A och 6B att göra de sista proven i svenska och mer information om detta kommer senare.
Vidare under vårterminen kommer vi att behandla nordiska språk under några lektioner och sedan påbörjar vi ett läsprojekt även i svenska. Under det arbetet fokuserar vi främst på läsförståelse och läsflyt. Eleverna kommer att läsa "Balladen om en bruten näsa" enskilt och arbeta med varje kapitel till boken.
Terminen är lång och vi kommer att arbeta med annat också men mer info kommer vid ett senare tillfälle! :)
Ha en bra dag!
Mvh Therese
Engelska: Vi kommer att köra igång med en engelskaläxa per vecka med start redan nu. Jag kommer att lägga ut läxan varje vecka här på bloggen och eleverna kommer sedan antingen få ett förhör eller visa sina kunskaper på annat sätt.
- Magic door: skrivuppgift där eleverna skriver en egen kapitelbok med angivna instruktioner på vad varje kapitel ska innehålla. Mycket av det vi övar på genom läxorna kommer att vara med i detta projekt. Vi startar upp detta arbete så fort eleverna har fått sina datorer för att underlätta skrivandet med hjälp av datorn. Detta arbete görs enskilt.
- The boy in the dress: Vi påbörjade innan jul med ett läsprojekt i engelska där eleverna valt om de vill läsa i par eller ensam. Boken vi läser heter "The boy in the dress" och eleverna skriver sammanfattningar efter varje kapitel för att kunna ta hjälp av sina anteckningar när boken är utläst inför slutuppgiften. Slutuppgiften kommer att innefatta en redovisning där eleverna i grupp bland annat berättar om boken.
- Högtider: Efter två stora projekt följer ett lite mindre arbete där eleverna ska välja en engelsk högtid och jämföra den med den svenska varianten. Till detta kommer eleverna att använda datorn för att skriva och söka fakta om olika högtider. Detta arbete görs i lärpar.
Svenska: På tisdag startar vi upp den riktiga undervisningen i svenska och vi börjar med en repetition av de olika texttyperna med fokus på instruerande texter. Eleverna har gått igenom alla texttyper minst en gång under år 4-6 och kan behöva en liten repetition innan de skriftliga nationella proven kör igång. Den 3/2 och den 5/2 kommer både 6A och 6B att göra de sista proven i svenska och mer information om detta kommer senare.
Vidare under vårterminen kommer vi att behandla nordiska språk under några lektioner och sedan påbörjar vi ett läsprojekt även i svenska. Under det arbetet fokuserar vi främst på läsförståelse och läsflyt. Eleverna kommer att läsa "Balladen om en bruten näsa" enskilt och arbeta med varje kapitel till boken.
Terminen är lång och vi kommer att arbeta med annat också men mer info kommer vid ett senare tillfälle! :)
Ha en bra dag!
Mvh Therese