Planering
spanska
v. 4 Repetition av kap.7. Vi läser dialogen tillsammans,
översätter den och samtalar om den med en kompis.
Övningsboken s. 52-57. Eleverna arbetar självständigt i
övningsboken. Det man inte hinner med under lektionen får man ta hem som läxa.
Glosor till förhör v.5:
Vamos: vi går, ska vi gå
A: till
La playa: stranden
Como estas?: Hur mår du?
Estoy: jag mår
Que tal? Hur är det?
Más o menos: sådär
Más: mer
O: eller
Menos: mindre
Oye: hör du (hörru)
No importa: det spelar ingen roll
Mañana: imorgon
Amigo: vän
Planering spanska v.5
Vi börjar lektionen med glosförhör, de glosor som skickades
hem under vecka 4.
Tillsammans läser vi kap 8 Qué tiempo hace? Sedan översätter
vi dialogen. Eleverna läser sedan i par dialogen.
Övningsboken s. 60-62. De sidor man inte hinner under lektionstid blir till läxa.
Övningsboken s. 60-62. De sidor man inte hinner under lektionstid blir till läxa.
Extra blad: Lös korsordet.
Inga glosor skickas hem, fortsätt träna på de glosor som
skickades hem v.4
Planering spanska v.6
Vi repeterar kapitel 8. Läs kapitel 8 tillsammans med en
kompis. Översätt dialogen.
Övningsboken s. 63-65. De sidor man inte hinner under
lektionstid blir till läxa.
Glosor till v.7:
Tengo hambre: Jag är hungrig
Más: plus ( i detta sammanhang, vanligaste betydelsen: mer)
Son: är, blir
Correcto: korrekt, rätt
Una fruta: en frukt
Un bocadillo: en smörgås
De queso: keso
Planering v.7
Vi börjar med glosförhör på de glosorna som skickades hem
under v.6.
Läseboken s. 36 Tengo hambre. Vi läser texten och översätter
den.
Övningsboken s. 66, 68 och 69.
Extra: Spela spel
Planering v.8
Prov, Eleverna kommer att få visa sina vunna kunskaper genom
en läs och skrivövning.